Onödigt vetande för den som är intresserad....

image611
Nu har jag suttit och googlat och tagit redan på vad det är för skillnad på en cardigan och kofta och kommit fram till följande...


Kofta: Kofta är ett stickat klädesplagg eller ett plagg i trikå. Kofta kan bäras av både män och kvinnor. En kofta är vanligtvis öppen framtill samt med knäppning och försedd med långa ärmar. En kofta är avsedd att bäras under eller istället för annat ytterplagg, eller utanpå annan klädsel.
I England kallas koftan i sin moderna form för cardigan, vilket vi idag även använder i Sverige.
Koftan började bäras av kvinnor på 1800-talet.


Cardigan:  Är en långärmad, rak kofta/jacka med knäppning fram och påsydda fickor, oftast V-ringad, vanligen raglanskuren och utan krage.

"Ursprungligen var plagget en militärjacka av borstad, stickad ull med kantningar av päls, buren av engelska lätta brigaden under Krimkriget (1853-1856). Plagget fick sitt namn 1854 efter härföraren, sjunde earlen av Cardigan, James Thomas Brudenell (1797-1868).

På 1900-talet användes den kraglösa modellen som sportjacka, och blev populär att sticka hemma; det utseende cardigan har idag fick den på 1920-talet. Bl.a. Chanel lanserade cardigan, i jersey, som dräktjacka 1926. Cardigan var stort mode i början av 1960-talet tack vare musikalen My fair Lady, ofta kallad "Higginskofta" (1960)."

Kommentarer
Postat av: Rebecca

jag fattar igentligen inte skillanden. Fast jag säger kofta, till båda. eller bara varmtröja.

2007-09-29 @ 18:49:12
URL: http://beccabajs.blogg.se
Postat av: Daniella

ahaa, har alltid undrat!

2007-09-29 @ 22:39:34
URL: http://caprice.blogg.se

Tack för att du vill kommentera!
Om du undrar något eller vill komma i kontakt med mig kan du även mejla mig på: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0